8D jobbar med Naturvetenskap och Teknik!


Länk till utvärdering!
/Karin och Lena

V. 19-23
Vi ska jobba med NE.se och NORMER under några veckor. 
Här har du planering. 




V.5-9
Här finns länkar till instruktioner för området "Människokroppen" Använd tiden väl 8D!!

  • Grupparbete (planering av arbetsgång och kunskapskrav)
  • Hälsolaboration (den uppgift som de flesta gjorde under v.5. Om du var sjuk kan du göra den nu eller så väntar du tills jag är tillbaka om du har frågor)
  • Veckoplanering för båda arbetena. Vi försöker följa den så gott vi kan!

//Karin



V.5
Vi börjar med människokroppen. Ni ska själva få planera området.

  • Cellen
  • Huden
  • Muskler
  • osv....



//Karin




Onsdag V.51(med Åsa)
Länk till utvärdering av höstens skolarbete och din egen insats.

Karin







V.49
Måndag: vi repeterar inför provet

V. 46
Karin bedömer Gertrud Elion för fullt och är stolt lärare, jag ser att ni har lärt er resonera och uttrycka er kring drivkrafter och konsekvenser!
Ni ska få tillbaka dom snart och vi ska fortsätta med BIOLOGI och kika närmare på BOTOX!

V.43
Redovisning av teknikutvecklingsarbetet!
1. Tandborste

V.42
På måndag repeterar vi vad som ska vara med på redovisningen inför DRAKNÄSTET, samt kunskapskraven. Sedan fortsätter ni och jobbar inför redovisningen och presentationen av era idéer nästa måndag och tisdag.
Hur man kan tänka kring att diskutera utvecklat alt välutvecklat ser du i filmen nedan (v.40)!

Vi har en fin vecka framför oss!
MVH Karin





V.40
Nu är det dags att påbörja arbetet att utveckla våra egna idéer och tankar kring en redan existerande produkt alternativt en helt ny!
Vi har ju pratat om hur det går till, vi ska prata mer om:


  • Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning. 
  • Hur faserna i arbetsprocessen samverkar.( Lgr11)
Här är en länk till vad jag kommer att bedöma!

Att resonera om något innebär att du fördjupar din åsikt genom att förklara hur du kom fram till den. I filmen ser du hur det här kan gå till genom ett exempel där en elev ska göra en bokanalys. Att föra utvecklade resonemang är ett av flera kunskapskrav i svenska för årskurs 9. Det finns också med i ämnena:

• Samhällskunskap, geografi, historia, religion
• Matematik
• Biologi, fysik, kemi, teknik
• Bild, musik, slöjd
• Hemkunskap, idrott och hälsa





En fin vecka framför oss!
//Karin

V. 39 I NO

Vi utvärderar besöket av Torgny och Sven-Olof. Tack för att ni kom till oss och berättade om patent, varumärken och hur man går till väga om man har en bra idé!


1.Ni ska fortsätta med era idéer om vidareutveckling, som ni hade i basgrupperna. Framöver ska dessa idéer, ritningar och modeller (digitala eller fysiska) presenteras för DRAKARNA I DRAKNÄSTET! Vilka det är ska ni få veta i sinom tid. Jag för samtal med dom just nu :-) Delar av ert arbete ska dessutom dokumenteras inför ÖPPET HUS senare i höst.


3. Behöver vi träna mer på att "tänka utanför boxen"? Littlebits?



//Karin


V.38 NO

Så här ser måndag ut - tisdag har vi besök från 2 uppfinnare, det ska bli skoj!!
//Karin

Matematik:
I veckan ska läxa 2 göras - jag har valt ut uppgift 8, 10, 11, 12 och veckans problem! Inlämning fredag.
På LÄS föreslår jag att ni så långt det är möjligt går till en mattelärare. Om det inte går sitter ni hos någon annan och behöver du särskild hjälp så går du  med din bok till matteläraren.
//Karin



8D Matematik måndag v.36
Se genomgång! Film hittar du här!

Karin är på utbildning och då gäller detta för vik och klass:
Jag har lagt in”nya” matteböcker i klassrummet (B2) De får börja jobba i boken i dag, måndag efter filmen. Vi har gått igenom litet bråk och procent – de kan behöva hjälp!
Det är en lång lektion, där jag normalt har problemlösning med ca halva lektionen. I dag fungerar det nog inte när jag inte är där.
Mvh/Karin


I NO ska ni jobba med detta!

Lycka Till!


Länk till utvärderingen!



V.22
Matematik: Vi jobbar med SKALA
Veckans utmaning: spela Brickbreak och försök lista ut hur poängberäkningen går till?!


  • Jobba 2 och 2
  • Gör en tabell.
  • Ser ni något mönster?
  • Kan ni komma fram till någon formel?



V.21
På tisdag kommer jag att sitta och rätta nationella prov i matematik. Tyvärr, får vi nog ingen vikarie. 
Jag vill att ni på mattelektionen går in på elevspel.se och loggar in på era konton. Har ni glömt ert konto ligger de på mitt skrivbord. Det ska läggas tillbaka där sedan!
Logga in och gör ert uppdrag som jag gjort i ordning åt er. 

På No ska ni justera era "pralinprinsessor" så de kan lämnas in till mig för en sista "titt"! Jag har lagt in uppdrag i elevspel.se där ni kan jobba med kroppens kemi. 

//Karin


V. 18
Matematik:
Vi ska gå igenom vinklar och vinkelsumma i dag, tisdag. Häng på!
Om du behöver mer stöd, hittar du både film, text och uppgifter HÄR.

//Karin

V.17
Torsdag: Ni har just skrivit prov och de är rättade. På måndag kommer ni att få dem tillbaka! Det ser bra ut!
I dag (torsdag) på mattelektionen hoppas jag att ni har fått vikarie eller någon annan lärare från skolan till er. Hur som helst ska ni gå till elevspel.se och jobba med lästal som har med median, medelvärde att göra samt ekvationer.

Välj bland: uppgift 30-37 

Jag hoppas ni har kvar era inloggningar?! Annars får ni spela utan men jag tror de ligger på mitt skrivbord (under skrivunderlägget) Be någon vuxen kolla?

Fredag: Får jag återkomma till i morgon torsdag! 

//Karin 



Torsdag v.16
Tyvärr har jag råkat dubbelboka mig själv. Jag har ett möte samtidigt som jag skulle vilja ha mattelektion med er. Jag kommer så fort jag kan men under tiden ser ni på denna länk, som handlar om Median, Medelvärde och Typvärde ur ett Diagram.
//Karin


V.15
Länk till utvärdering 7D



V. 14-15

Vi ska utvärdera området (djur) nästa vecka men i dag fredag ska vi jobba med evolutionen och diskutera fördelar och nackdelar.


Gruppuppgift 7D EVOLUTIONEN
5 små filmer om evolutionen från Lunds Universitet

1.     Vad är evolution?
2.     Människans naturliga hudfärg är mörk. Varför är vi då ljusa?
3.     Vi vet att vi härstammar från Afrika. En massaj (afrikansk krigare) är lång. Varför är vår kropp då mer kompakt, kortare – bredare.
4.     En del forskare tycker sig se att vårt luktsinne försämrats. Vad kan det i så fall bero på?
5.     Forskare tror också att vår förkärlek för fett, salt och socker har med evolutionen att göra.  Hur då?

6.     Diskutera i gruppen vad det naturliga urvalet kan komma att betyda i framtiden för oss människor. Spåna fritt!

//Karin


v.12
Länk till likabehandling på Bergskolan!




V.11
Tisdag:
Eftersom jag inte kan ha matematik med er i dag 14.25, så får ni en uppgift som ni kan jobba med i skolan eller hemma.
Se filmen och jobba med avsnitt 4.4 i boken "algebraiska uttryck" 
Det vore toppen om ni gjort det innan vi ses på mattelektionen på torsdag! 
//Karin



Måndag:

Länk till mönster i matematik!




V.10 tisdag:
Länk till intresseanmälan Elevens Val ht-16

Länk till din sida!
//Karin

V.8

  • Uvärdering av LÄS
//Karin och Lena


Länk till Petters statistikuppgift.

Läxa 7D

Filmer som handlar om hur man gör olika diagram i Excel.  Börja med stapeldiagrammet.


//Karin

Biologi/Kemi:
 Veckoplanering för v.47-3
Centralt innehåll, Uppgift och Kunskapskrav

//Karin


V.42 Information får ni av min vikarie!




Ha det bra, ha kul och sköt er!:)
//Karin





v.40-43
Teknik, kod och programmering i år 7

Först ut är programmet KOJO: Här laddar du ned programvaran. Ladda ned den för Windows.



Deluppgift 1:
Gör programmeringsuppdrag Gå till denna sida: http://lth.se/programmera
Ladda ner uppdragen genom att klicka på länken "Uppdrag med Kojo" under rubriken "Ladda ner läromaterial". Gör uppdragen i ”Uppdrag med Kojo” till och med "Hur snabb är din dator?".
Om du vill och känner dig redo att gå vidare: Prova de lite mer utmanande uppdragen.

Gör anteckningar kring ditt eget lärande i Googledrive. Ditt namn + KOJO samt dela med mig aklejan62@gmail.com

Svara på frågorna:
Vad var lätt?
Vad var svårt? När körde du fast och behövde hjälp för att komma vidare?
Vad hjälpte dig vidare?
Dessa anteckningar är underlag till nästa uppgift!


Ha kul!
//Karin


Längd och massa, materia och densitet i år 7


Centralt innehåll: det här ska vi lära oss

·         Partikelmodell för att beskriva och förklara fasers egenskaper och fasövergångar, tryck, volym, densitet och temperatur. 

  •  Aktuella samhällsfrågor som rör fysik
  • Mätningar och mätinstrument och hur de kan kombineras för att mäta storheter, till exempel fart, tryck och effekt.
  • Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.

KUNSKAPSKRAV (Grönt=E, Rött=C, Blått=A)

Eleven har grundläggande, goda, mycket goda kunskaper om energi, materia, universums uppbyggnad och utveckling och andra fysikaliska sammanhang och visar det genom att ge exempel och beskriva, förklara, visa på samband inom dessa, med viss, relativt god, god användning av fysikens begrepp, modeller och teorier




Det här betyder att du förväntas kunna:
·               Förklarara olika ord och begrepp t.ex. enhet, prefix mm.
·               beskriva sambanden mellan några eller flera av dessa ord och begrepp tex metersystemet och SI-systemet.
·                beskriva, modellerna och teorierna inom området tex partikelmodellen.


Din uppgift är nu:
Att göra egna ”kunskapskort” där du med dina ord på två olika sätt beskriver 8 st begrepp. Kunskapskorten ska mejlas till mig på aklejan62@gmail.com så att jag kan skriva ut dom.
Vi kommer att ha ett skriftligt prov v.39 på torsdag där en del av dina kunskaper blir bedömda.  

Läraren kan öppna dörrar, men du måste gå in själv

- KINESISKT ORDSPRÅK -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar