onsdag 21 januari 2015

Betyg och bedömning ur elevperspektiv!


Eftersom jag i vinter utvecklat mina kunskaper om betyg och bedömning i egenskap av nt-utvecklare, tänker jag låta mina elever svara på ovanstående frågor för att synliggöra DERAS syn på bedömningen i skolan. Deras vardag! När jag fått resultatet ska jag presentera en sammanställning här - det blir spännande och i allra högsta grad utvecklande! Något för dig och din skola/undervisning? Låna gärna!

Se till att kunskapskraven inte blir information vid start och stopp av ett arbetsområde! Säkra att eleverna jobbar med kunskapskraven hela tiden - för att utvecklas. Prata om värdeorden, begreppen.
Bedömningen, behöver däremot inte ske hela tiden! 
//Karin


3 kommentarer:

  1. Spännande Karin, väntar på resultatet :)

    SvaraRadera
  2. Det ska bli jätte-spännande att se sammanställningen! Har du testat Tommy Lucassis material "Medveten Matte"? Där jobbar man med förmågorna i en väggmatris, där eleverna efter att ha sett inskannade lösningar, i grupp skapar lösningar på olika kvalitativa nivåer. Det har varit väldigt utvecklande för både mig och eleverna att jobba med det så jag rekommenderar det verkligen! Blir väldigt "Hands on" vilket jag gillar.
    Ha det gott!

    Med vänlig hälsning, Linnéa
    naturlikt.se
    linneapedagog.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linnea!
      Nej jag har inte provat, men läst om det. Kanhända provar jag till hösten! Tack för tipset!

      Radera